טבעונים מטיילים: מדריך לברלין / חלק א'

לפני זמן מה אחותי ואני החלטנו שאנחנו חייבות לנקות קצת את הראש. רצינו חופשה עירונית במקום לא רחוק מדי, מעניין וכזה שהמודעות לטבעונות בו גבוהה.

ההחלטה נפלה על ברלין. אמנם ביקרנו בגרמניה לא מעט בעבר, אבל את העיר שחוברה לה יחדיו ב-1989 עוד לא הזדמן לנו לחרוש.
שכרנו ב-AirBNB דירה בקרויצברג-בואכה-מיטה ועלינו על טיסת אל על לברלין.

כמה הערות כלליות:

אם אתם טבעונים (או צמחונים) שנוסעים בעולם ואינכם מכירים את happycow.net, זה הזמן.

האתר מרכז מידע מרחבי העולם על מסעדות טבעוניות, צמחוניות ו-ויגן פרינדלי, וכן על חנויות טבעוניות ובתי עסק נוספים ידידותיים לטבעונים.
יש גם אפליקציה בשתי גרסאות – "רזה" חינמית ולא הכי ידידותית למשתמש, ומלאה בתשלום.
מילת אזהרה אחת – לא תמיד המידע באשר למקום או לשעות הפתיחה מדויק, וקרה לי כבר (אם כי באיטליה הכאוטית, לא בברלין) שהגעתי למקום והסתבר שהוא כבר לא קיים.
אם אין באתר ביקורות מהתקופה האחרונה – כדאי לברר שהמקום אכן פתוח ומתי, בעיקר אם אתם מתכננים להגיע לשם במיוחד.
אגב, אם הגעתם לבית עסק דרך "הפרה השמחה" וגיליתם שאחד הפרטים באתר אינו מדויק, בבקשה השקיעו כמה דקות ושלחו עדכון. קהילת המשתמשים באתר תודה לכם.

למדו להגיד "אני טבעוני/ת" בשפת המקום, בגרמנית שלוש מילות הקסם הן "ich bin vegan". גם אפליקציות כמו גוגל טרנלסייט עשויות לסייע בעת הצורך, למרות שברוב הערים הגדולות אפשר להסתדר באנגלית.

בארץ כמו גם בעולם, אחותי ואני משתדלות לתמוך במסעדות 100% טבעוניות, לכן כל המסעדות ברשימה שלנו הן כאלה.
בברלין יש, נכון לסוף 2014, כ-40 מסעדות טבעוניות לחלוטין ועוד אין ספור מסעדות צמחוניות ומסעדות שמגישות הכל אבל הן ויגן-פרינדלי. מובטח כי לא תשארו רעבים.

***

אחרי טיסה לא ארוכה במיוחד הגענו לברלין ביום ראשון, מוקדם בבוקר.
בגרמניה החנויות סגורות בימי ראשון, למעט חנויות נוחות בתחנות דלק וסופרים (בחלק מהמקומות) בתחנות רכבת גדולות. לפיכך, קניות בסופר הטבעוני Veganz היו מחוץ לתחום עד למחרת בבוקר.

התלבטנו אם לקפוץ לבראנץ' הטבעוני שמתקיים מדי יום ראשון בסניף המקורי של וגאנץ בפרנצלאואר ברג (Prenzlauer Berg), אולם מטעמי טיימינג ומרחק החלטנו לותר ועל כן, בנוסף לחטיפי גרנולה שתמיד יש לנו בתיק הצטיידנו בשתיה ובכמה פירות וחטיפים בחנות בתחנת הרכבת.

על חלק מהמוצרים שעל המדפים בסופרים ובחנויות, במיוחד תוצרת מותגים גדולים שמשווקים בכל אירופה, יש פירוט רכיבים באנגלית.
גם כאן, ומבחינתנו כמו בכל מקום – הכלל המוביל הוא "כמה שפחות רכיבים", ואז אפשר להסתדר גם עם כמה מלים בגרמנית ובעידן גוגל בקצה האצבע ממש אין בעיה גם אם אינכם יודעים מילה.

לקראת הערב שמנו פעמינו אל VIASKO, בר/מסעדה בקרויצברג. יש להם אפילו ביר גארדן קטן ומזג האויר היה נעים מספיק כדי לשבת בחוץ.

הזמנו ניוקי שהיה מצוין ופוקאצ'ה עם סייטן שהיתה טובה במיוחד. הסייטן היה עטוף בבלילת קמח חומוס והמנה הגיעה עם סלט ירוק טרי.
לא ויתרנו על בירה (בכל זאת, בברלין התנהגי כבירלינאית).
גם בויאסקו יש בראנץ' בסופי שבוע – בופה מגוון ומפתה במיוחד.
שבעות ומרוצות חזרנו לקן שלנו לשבוע הקרוב וידענו שלמחרת, עם הפתיחה, נתייצב ב-Veganz.

Viasko

כתובות ופרטים נוספים

הבראנץ' (בופה) ב-Veganz מתקיים מדי יום ראשון בין 10-16 בסניף בפרנצלאואר ברג ועולה, נכון לזמן כתיבת שורות אלו, 14.90€.
רצוי מאוד להזמין שולחן מראש עד 12 ביום שישי, במייל brunch@veganz.de, אם כי אפשר להגיע בלי הזמנה וככל הנראה ימצא לכם מקום.

Veganz Berlin Prenzlauer Berg
Schivelbeiner Str. 34
+49 30 440 360 48

הבראנץ' ב-Viasko מתקיים בימים שבת וראשון, מ-11 ועד 15, אז נסגר המטבח, אבל אפשר להמשיך לשבת עד 17.
לדברי המלצרית הידידותית, כדאי מאוד להזמין שולחן מראש.

Viasko Berlin
Erkelenzdamm 49
+49 30 88499785

***

עם אור ראשון ביום שני (טוב, לא באמת, קמנו בנחת) יצאנו לכיוון הסופר הטבעוני Veganz.

הרשת, שמונה כיום כבר 9 סניפים בגרמניה, אוסטריה וצ'כיה (ועוד 12 סניפים בתכנון, כולל אחד בלונדון) הוקמה ב-2011 כשנפתח הסניף הראשון בפרנצלאואר ברג.

סיור בסופר ובבתי העסק הטבעוניים האחרים ברחוב עם המייסד, יאן ברדק

הסניף השני בברלין, בפרידריכסהיין (Warschauer Straße 33) נמצא פחות מ-3 ק"מ מהדירה "שלנו".
את הדרך הלוך עשינו ברגל, ועברנו ב-East Side Gallery – פיסה שנותרה מחומת ברלין באורך של כקילומטר וחצי עליה ציירו אמנים מרחבי העולם.

אחרי קצת קולטורה ששאבה אותנו לזמן קצר אל מעבר למסך הברזל, נכנסנו בשערי גן העדן הטבעוני ובילינו שם שעה ארוכה.
הצטיידנו בנקניקים, גבינות, חלב לקפה, מיונז, לחם, קרקרים, ירקות, חטיפים, שוקולד, יין ו…גלידה.

השלל מהסופר הטבעוני Veganz

את הגלידה של קוקונט בליס טעמתי לראשונה אי שם ב-2009, במהלך סופת אבק מטורפת ב-Burning Man והמשכתי לפנטז עליה עוד הרבה אחרי.
הפעם בחרנו בטעם צ'וקלט צ'יפ-מנטה (כל אחד והסטיות שלו), אבל בסופר אפשר למצוא טעמים שונים ואפילו שלגונים, גם מתוצרת חברות אחרות, למי שלא יכול להתאפק או שאין לו פריזר.

כאן המקום לציין שדירה או מלון דירות הם פתרונות מאוד נוחים – מקרר, כיריים וטוסטר אובן/מיקרו הופכים את חייו של התייר הטבעוני להרבה יותר קלים.
בפירוש לא בישלנו ארוחות (למרות שיכולנו לו רצינו, המטבח היה מצויד לעילא) אבל יכולנו להכין ארוחת בוקר, ליהנות מבירה קרה ולהוציא גלידה מהמקפיא כשהתחשק לנו.

גם אם בחרתם במלון כדאי למצוא כזה עם מקרר בחדר. אם במקרה אתם נוסעים בחורף, כשמאוד קר בחוץ ואין מקרר או ברירה אחרת, ובכל זאת קונים משהו שדורש קירור – אפשר לשים אותו על אדן החלון.
בנוסף, יש מגוון של מוצרים שלא דורשים קירור – לנו יש סימפטיה מיוחדת לספייס-בארז (Space Bars) של Wheaty.

בסניפי Veganz יש סניפים של המאפיה-בית הקפה Goodies וכשמם כן הם – עמוסים לעייפה בדברים טובים.
בקומה השניה של הסניף השני, שנמצא כאמור ב-Warschauer Strasse 33, יש גם מסעדה שזכתה לשבחים רבים, Mio Matto. לא ביקרנו בה הפעם (בכל זאת, צריך להשאיר משהו לפעם הבאה), אבל התמונות באתר המסעדה מעוררות תאבון.

אחרי כמה הקפות בחנות, עזבנו את מַכַּה וחזרנו "הביתה" ברכבת (כדאי להצטייד בכרטיס נסיעה כדוגמת Welcome Card לכמה ימים שמאפשר לנסוע ברכבות, באוטובוסים ובטראם וגם מקנה הנחות בכניסה לאטרקציות תיירותיות) כדי לסדר את השלל במקרר ובמטבח.

לקראת ערב ואחרי סיבוב באלרכסדרפלאץ החלטנו לנסוע בכל זאת לאזור פרנצלאואר ברג כדי לאכול ב-vego Foodworld.
מדובר במסעדת פאסט פוד, בסגנון "השווארמה הטבעונית". התפריט מאוד מגוון, יש פיצה ו"מאכלי ים", אבל אנחנו העדפנו להתמקד בהמבוגרים, צ'יפס ובירה.
הכל היה טעים ומתאים. זאת אינה מסעדת גורמה ואם אתם בריאותנים קפדנים אין לכם יותר מדי מה לחפש שם, אבל בהחלט קיבלנו מענה מספק לקרייבינג להמבורגר בלחמניה.

כתובות ופרטים נוספים

vego Foodworld

המדריך הטבעוני לברלין / חלק ב'
המדריך הטבעוני לברלין / חלק ג'

2 תגובות בנושא “טבעונים מטיילים: מדריך לברלין / חלק א'”